Organizácia a činnosť ŠKD (Školský klub detí)
Vychovávateľky: Mgr. Andrea Hirková (2., 4., 5. ročník)
p.v. Zlatica Svatošová (1. a 3. ročník)
Prevádzka školského klubu začína po vyučovaní od 11:20 hod. do 16:30 hod.
Hlavná činnosť ŠKD je od 11.30 hod. do 15.00 hod., kedy sme aj mimo budovy školy. V tomto čase prosíme rodičov, aby rušili činnosť ŠKD len vo výnimočných prípadoch.
Dieťa si môžete vyzdvihnúť hneď po vyučovaní, alebo po 15.00 hod.
V čase od 15.00 hod. do 16.30 hod. sme v triede, pokiaľ nie je v slovníčku inak uvedené.
V utorok, štvrtok a v piatok po 15.00 hod. sa deti spájajú a sú v spoločnom klube do 16:30 hod.
Mesačný poplatok za ŠKD je od 1.1. 2024 15,- €
Číslo účtu, na ktorý môžete platbu za pobyt v ŠKD posielať:
IBAN: SK8511000000002629551992
HLAVNÉ ÚLOHY pre školský rok 2023/2024
Hlavným poslaním školského klubu je prispievať k utváraniu čoraz lepších predpokladov na všestranný a harmonický rozvoj osobnosti žiaka. Preto je potrebné klásť dôraz na prelínanie všetkých výchovno-vzdelávacích činností.
Úlohy ŠKD nadväzujú na plán hlavných úloh školy:
- na začiatku školského roka oboznámiť žiakov so školským poriadkom ŠKD a s pokynmi BOZP,
- cieľavedome rozvíjať jednotlivé oblasti výchovy k osvojovaniu nových vedomostí, tvorivého myslenia a tvorivého prístupu k práci, k svetu, k ľuďom,
- prostredníctvom záujmovej činnosti nenásilne vytvárať túžbu po poznaní – viesť deti k vytváraniu a udržiavaniu estetického prostredia, úprave tried a priestorov ŠKD,
- zamerať výchovu k zodpovednosti za svoje správanie a osobné postoje k okoliu, k tolerancii,
- zabezpečiť pokojnú pracovnú atmosféru a vytvoriť podmienky na dokončenie každej činnosti,
- rozvíjať a posilňovať vzťahy medzi deťmi,
- spolupracovať s triednymi učiteľmi, podľa potreby zúčastňovať sa rodičovských združení,
- venovať pozornosť šetreniu inventára ŠKD, zabrániť jeho ničeniu,
- venovať pozornosť prevencii agresívneho správania a šikanovania,
- dodržiavať deklaráciu práv dieťaťa (dohovor o právach dieťaťa).
REALIZÁCIA HLAVNÝCH ÚLOH V JEDNOTLIVÝCH OBLASTIACH VÝCHOVY
Výchovno-vzdelávacia činnosť sa riadi výchovným programom ŠKD, ktorého súčasťou sú: výchovný plán, výchovné osnovy a výchovné štandardy, ktoré sú rozpracované vo Výchovnom programe ŠKD.
Obsah výchovno-vzdelávacej činnosti v školskom klube je konkretizovaný do týchto okruhov:
- odpočinková a relaxačná, rekreačná a záujmová činnosť
- príprava na vyučovanie
Odpočinkové, relaxačné a rekreačné činnosti slúžia na odreagovanie a odstránenie únavy z vyučovania, na nevyhnutnú regeneráciu duševných a fyzických síl.
Odpočinkové a relaxačné činnosti slúžia k zabezpečeniu potrebného kľudu po vyučovaní a obede.
Môžu to byť činnosti ako:
– počúvanie relaxačnej hudby a rozprávok z CD,
– čítanie časopisov a kníh, sledovanie rozprávok,
– hranie spoločenských hier,
– voľné kreslenie,
– rozhovor s priateľom a pod.
V rekreačnej činnosti budeme viesť žiakov k účelnému vyžívaniu voľného času, umožňovať žiakom rekreovať sa tak, aby to zodpovedalo zdravotno-hygienickým zásadám a prispievalo k odstráneniu únavy z predchádzajúcej školskej činnosti prostredníctvom pohybových hier telovýchovného a športového rázu, pestovať u žiakov návyky každodennej pohybovej činnosti smerujúcej k tomu, aby sa fyzický pohyb stal pre žiakov radosťou.
Záujmové činnosti tvoria dôležitý obsah našej práce v ŠKD. Majú pre žiakov osobitný význam, pretože ovplyvňujú všetky stránky jeho osobnosti. Prostredníctvom vzťahov žiakov k záujmovým a obľúbeným činnostiam budeme na jednej strane vyvolávať nenásilnú túžbu po novom poznaní, na druhej strane túžbu po uplatnení získaných poznatkov v praktických činnostiach. Našou úlohou bude ich rozvíjať, kultivovať, odhaliť nadanie a talent. Je dôležité, aby mali žiaci možnosť poznať všetky oblasti záujmovej činnosti a osvojili si tvorivý a aktívny prístup k akejkoľvek činnosti.
Do plánov výchovno-vzdelávacej činnosti budú vychovávateľky zaraďovať všetky tematické výchovné oblasti a pravidelne ich striedať.
Tematické výchovné oblasti (TOV)
A) Spoločensko-vedná oblasť výchovy
Spoločensko-vednou oblasťou budeme deťom vštepovať zásady disciplíny, kolektívnosti, priateľstva, vzťahu k vlasti, materinskému jazyku.
Poznávať významné objekty v mieste bydliska, školy, okresného mesta a Slovenska – hlavné mesto a pod.
Budeme sa zaoberať otázkami demokracie, tolerancie, humanity v oblasti ľudských práv a dodržiavaním tradície školy, výchovného zariadenia, školského poriadku v ŠKD a BOZP.
B) Pracovno-technická oblasť výchovy
Tieto činnosti rozvíjajú prirodzenú túžbu po aktívnom uplatnení, rozvíjajú ich technické myslenie a predstavivosť, schopnosť a záujmy, tvorivú aktivitu.
Pri všetkých prácach vychovávateľka dbá na dodržanie bezpečnostných predpisov.
C) Prírodovedno-environmentálna oblasť výchovy
Prírodovedno-environmentálna oblasťou budeme u detí prehlbovať vedomosti o dianí v prírode, pestovať vzťah k jej ochrane, rozvíjať záujem o pestovateľstvo a chovateľstvo. Zároveň budeme u detí rozvíjať základné princípy zdravého životného štýlu. Naučíme ich pracovať s odbornou a populárno-náučnou prírodovednou literatúrou
D) Esteticko-výchovná oblasť výchovy
Zmyslom esteticko-výchovnej oblasti je viesť žiakov k poznaniu, chápaniu, vnímaniu prežívaniu krásy v každodennom živote. Súčasne prebieha pestovanie schopností, zručností a potreby tvorivo uplatňovať v činnostiach výtvarného, hudobného, hudobno-pohybového, literárneho a dramatického charakteru.
E) Telovýchovná, zdravotná a športová oblasť výchovy
Telesná výchova je hlavný prostriedok na všestranný telesný rozvoj detí. Preto športová, telovýchovná, turistická a zdravotná oblasť je organickou súčasťou záujmovej činnosti a má prvoradý význam. Pomáha rozširovať priestor pre pohybovú aktivitu, pre rast všeobecnej pohybovej výkonnosti a telesnej zdatnosti žiakov. Dáva žiakom príležitosť poznávať rozličné druhy športu, podnecuje ich k aktívnemu vykonávaniu, zlepšuje telesnú kondíciu a pomáha odstraňovať psychickú únavu. Je dôležité poskytovať žiakom čo najviac intenzívnych pohybových podnetov, podporovať a rozvíjať ich prirodzený záujem o pohybovú aktivitu.
F) Vzdelávacia oblasť výchovy
Osobitosťou pedagogickej funkcie ŠKD je aj príprava na vyučovanie. Organizovaním prípravy na vyučovanie budeme viesť žiakov k pravidelnému, samostatnému a sústavnému plneniu školských povinností, k opakovaniu, precvičovaniu a upevňovaniu poznatkov nadobudnutých v škole formou didaktických hier. Využívaním didaktickej techniky, kvízmi, súťažami, knihami a encyklopédiami budeme rozvíjať poznatky detí.