Školský klub detí

Organizácia a činnosť ŠKD (Školský klub detí)

 

Vychovávateľky:   Mgr. Andrea Hirková (1., 3., 5. ročník)

                                  p.v. Zlatica Svatošová  (2. a 4. ročník)

 

 

Prevádzka školského klubu začína po vyučovaní od 11:20 hod. do 16:30 hod.
Hlavná činnosť ŠKD je od 11.30 hod. do 15.00 hod., kedy sme aj mimo budovy školy. V tomto čase prosíme rodičov, aby rušili činnosť ŠKD len vo výnimočných prípadoch.

Dieťa si môžete vyzdvihnúť  hneď po vyučovaní, alebo po 15.00 hod.

V čase od 15.00 hod. do 16.30 hod. sme  v triede, pokiaľ nie je v slovníčku inak uvedené.

V utorok a štvrtok po 15.00 hod. sa deti  spájajú a sú v spoločnom klube do 16:30 hod.

 

Mesačný poplatok za ŠKD je od 1.1. 2024  15,- €

Číslo účtu, na ktorý môžete platbu za pobyt v ŠKD posielať:

IBAN: SK8511000000002629551992



  1. HLAVNÉ ÚLOHY PRE ŠKOLSKÝ ROK 2024/2025

 

        Hlavným poslaním školského klubu je prispievať k vytváraniu stále lepších podmienok pre všestranný a harmonický rozvoj osobnosti žiaka. Preto je nevyhnutné klásť dôraz na prelínanie všetkých výchovno-vzdelávacích činností.

 

Úlohy ŠKD sú v súlade s plánom hlavných úloh školy:

  • Na začiatku školského roka oboznámiť žiakov so školským poriadkom ŠKD a s pokynmi BOZP.
  • Cieľavedome rozvíjať jednotlivé oblasti výchovy s cieľom osvojovania nových vedomostí, tvorivého myslenia a tvorivého prístupu k práci, svetu a ľuďom.
  • Prostredníctvom záujmovej činnosti prirodzene podporovať túžbu po poznaní, viesť deti k vytváraniu a udržiavaniu estetického prostredia, úprave tried a priestorov ŠKD.
  • Zamerať výchovu na rozvíjanie zodpovednosti za vlastné správanie a osobné postoje k okoliu a tolerancii.
  • Zabezpečiť pokojnú pracovnú atmosféru a vytvoriť podmienky na úspešné dokončenie každej činnosti.
  • Posilňovať a rozvíjať vzťahy medzi deťmi.
  • Spolupracovať s triednymi učiteľmi a podľa potreby sa zúčastňovať na rodičovských združeniach.
  • Dbať na šetrenie inventára ŠKD a zabrániť jeho poškodeniu.
  • Venovať pozornosť prevencii agresívneho správania a šikanovania.
  • Dodržiavať Deklaráciu práv dieťaťa (Dohovor o právach dieťaťa).

 

REALIZÁCIA HLAVNÝCH ÚLOH V JEDNOTLIVÝCH OBLASTIACH VÝCHOVY

Výchovno-vzdelávacia činnosť sa riadi výchovným programom ŠKD. Obsah výchovno-vzdelávacej činnosti v školskom klube sa zameriava na tieto oblasti:

  • odpočinková, relaxačná, rekreačná a záujmová činnosť TOV
  • príprava na vyučovanie

Odpočinkové, relaxačné a rekreačné činnosti slúžia na odreagovanie a odstránenie únavy z vyučovania, ako aj na nevyhnutnú regeneráciu duševných a fyzických síl. Zabezpečujú potrebný kľud po vyučovaní a obede. Tieto činnosti môžu zahŕňať: počúvanie relaxačnej hudby a rozprávok z CD, čítanie časopisov a kníh, sledovanie rozprávok, hranie spoločenských hier, voľné kreslenie, rozhovory s priateľmi a podobne.

Rekreačná činnosť je zameraná na účelné trávenie voľného času, pričom žiakom umožňuje rekreovať sa v súlade so zdravotno-hygienickými zásadami a prispieva k odstráneniu únavy z predchádzajúcej školskej činnosti. V rámci tejto činnosti sa zameriame na pohybové hry telovýchovného a športového charakteru. Budeme podporovať každodenné pohybové aktivity, aby sa fyzický pohyb stal pre žiakov radosťou.

Záujmové činnosti tvoria podstatnú súčasť našej práce v ŠKD. Majú pre žiakov osobitný význam, pretože ovplyvňujú všetky stránky ich osobnosti. Tieto činnosti môžu byť zlučované do jednotlivých tematických oblastí výchovy, ktoré sú vzájomne prepojené a nefungujú ako samostatné jednotky. Prelínajú sa počas všetkých činností v školskom klube a svojím napĺňaním plnohodnotne prispievajú k rozvoju detí a ich poznania.

Prostredníctvom vzťahov žiakov k záujmovým a obľúbeným činnostiam budeme na jednej strane podporovať nenásilnú túžbu po novom poznaní a na druhej strane túžbu po uplatnení získaných vedomostí v praktických aktivitách. Našou úlohou bude tieto schopnosti rozvíjať, kultivovať, odhaľovať nadanie a talent. Je dôležité, aby žiaci mali možnosť spoznať všetky oblasti záujmovej činnosti a osvojili si tvorivý a aktívny prístup k akejkoľvek činnosti.

Do plánov výchovno-vzdelávacej činnosti budú vychovávateľky pravidelne zaraďovať všetky tematické výchovné oblasti a zabezpečia ich pravidelné striedanie.

 

Tematické oblasti výchovy sú

  1. Komunikácia a práca s informáciami
  2. Kultúra a umenie
  3. Spoločnosť a príroda
  4. Sebarozvoj a svet práce
  5. Zdravie a subjektívna pohoda

 

  1. Komunikácia a práca s informáciami

Charakteristika tematickej oblasti výchovy

Verbálna a neverbálna komunikácia, efektívna komunikácia, budovanie digitálnej stopy, riešenie konfliktov, aktívne počúvanie, prezentačné zručnosti, kritické myslenie. Riešenie problémov, vyhľadávanie a detekovanie informácií (fakty, argumenty, názor, pocit, hoax), objektivita a subjektivita interpretácií, komparácia a overovanie informácií. Čitateľská, matematická a digitálna gramotnosť.

 

  1. Sebarozvoj a svet práce

Charakteristika (opis) tematickej oblasti výchovy

 Personalizácia – priestor pre objavovanie a definovanie seba. Sebadôvera, sebapoznávanie – kto som, kým sa chcem stať, o čom snívam. Manažment času (angl. time management), sebadisciplína, pevná vôľa. Budovanie „mojej značky“ – prezentovanie seba. Mäkké zručnosti (angl. soft skills) – tímová spolupráca, kooperácia, asertivita, tvorivé myslenie, empatia. Riešenie konfliktov, správne sa rozhodovať, vyjednávanie, atraktivita povolaní, nové pracovné pozície, digitalizácia a informatizácia.

  1. Zdravie a subjektívna pohoda

Charakteristika (opis) tematickej oblasti výchovy

Fyzické zdravie, duševné zdravie, zdravý životný štýl, životospráva, šport, cvičenie, režim dňa. Motivácia, ašpirácie, túžby. Postoje, názory. Sila prítomného okamihu, prežívanie svojej pozície – člena tímu, skupiny ako časť rastu, života. Subjektívna pohoda (angl. wellbeing) ako schopnosť bytia bez strachu, úzkosti, nežiť v obrane. Pocit šťastia – čo ma robí šťastným, čo mi prináša radosť. Pocit spokojnosti – zmysel života. Skutočný život a virtuálna realita.

 

  1. Spoločnosť a príroda

Charakteristika (opis) tematickej oblasti výchovy

 Hodnoty v spoločnosti, sloboda, demokracia, práva a povinnosti. Ľudské práva. Sociálne znevýhodnené (vylúčené) skupiny. Inkluzívny prístup k životu – prijatie druhého za partnera, spoločníka, spolutvorcu. Medziľudské vzťahy, tolerancia, akceptácia, rešpektovanie, dialóg, konsenzus, kompromis, lojalita. Trvalo udržateľný rozvoj. Planéta Zem. Vesmír. Globálne problémy ľudstva.

 

  1. Kultúra a umenie

Charakteristika (opis) tematickej oblasti výchovy

 Kultúrne dedičstvá – tradície, zvyky, obyčaje.

 Rozmanitosť a vplyv iných kultúr.

 Národná hrdosť, vlastenectvo.

 Slovensko – moja krajina.

 Náboženstvá. Národnostné menšiny.

 Umenie – výtvarné, hudobné, literárno-dramatické.

 Sebavyjadrenie cez umenie.

 

 Vzdelávacia oblasť výchovy:

            Osobitosťou pedagogickej funkcie ŠKD je aj príprava na vyučovanie. Organizovaním prípravy na vyučovanie budeme viesť žiakov k pravidelnému, samostatnému a sústavnému plneniu školských povinností, k opakovaniu, precvičovaniu a upevňovaniu poznatkov nadobudnutých v škole formou didaktických hier. Využívaním didaktickej techniky, kvízmi, súťažami, knihami a encyklopédiami budeme rozvíjať poznatky detí.