Špeciálna pedagogička

Školský špeciálny pedagóg 

Školský špeciálny pedagóg: Mgr. Júlia Karbulová
Kontakt: julia.karbulova@zslaborecka.sk
 

 

Čo je náplňou práce školského špeciálneho pedagóga?

Školský špeciálny pedagóg zohráva kľúčovú úlohu pri podpore žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) a pri vytváraní inkluzívneho a podporného prostredia v škole. Jeho práca je zameraná na diagnostiku, intervencie, poradenstvo a spoluprácu s učiteľmi aj rodičmi, aby každý žiak mohol naplno rozvinúť svoje schopnosti a potenciál.

 

Hlavné úlohy a činnosti školského špeciálneho pedagóga:

Hlavnou náplňou práce školského špeciálneho pedagóga je priama práca so žiakmi, ktorým boli diagnostikované špecifické vývinové poruchy učenia, a poskytovanie individuálnych či skupinových špeciálno-pedagogických, terapeutických a rehabilitačných služieb priamo na pôde školy.

  • Diagnostika a identifikácia potrieb žiakov v spolupráci s CPaP a ďalšími odborníkmi.
  • Vypracovanie a aktualizácia individuálnych plánov (IVP).
  • Realizácia individuálnych a skupinových intervencií zameraných na rozvoj učebných, sociálnych a komunikačných zručností.
  • Odporúčanie rodičom diagnostikovať alebo rediagnostikovať žiakov podľa aktuálnych potrieb a platných predpisov.
  • Riešenie problémov žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
  • V prípade potreby zabezpečenie pomôcok (napr. didaktické tabuľky) pre žiakov so špeciálnymi potrebami.
  • Náčuvy na vyučovaní s cieľom bližšie spoznať triedu, jednotlivých žiakov a ich správanie počas vyučovacej hodiny.
  • Depistáž – systematické vyhľadávanie žiakov so špeciálnymi potrebami.
  • Budovanie špeciálnopedagogickej knižnice a príprava, zhromažďovanie a aktualizácia materiálov na prácu s deťmi (pracovné listy, cvičenia a pod.).
  • Prednášková a metodická činnosť – oboznamovanie vyučujúcich s aktuálnymi problémami a diagnózami, prehĺbenie ich vedomostí v danej oblasti.
  • Účasť na zápise nových prvákov s cieľom identifikovať potenciálne ťažkosti a pripraviť vhodnú podporu.
  • Konzultácie a spolupráca s rodičmi.
  • Spolupráca s učiteľmi, usmerňovanie ich práce so začlenenými žiakmi.
  • Zakladanie, vedenie a aktualizácia dokumentácie k jednotlivým žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
  • Podpora učiteľov pri prispôsobovaní vyučovacích metód a materiálov.
  • Konzultácie a poradenstvo pre rodičov počas konzultačných hodín.
  • Koordinácia podporných opatrení a spolupráca s odborníkmi.
  • Podpora inkluzívneho prostredia v škole.

 
Školský špeciálny pedagóg pracuje:


  • Individuálne – v učebni školského špeciálneho pedagóga, kde sa realizuje špeciálnopedagogická reedukácia zameraná na zmiernenie negatívnych vplyvov porúch na vzdelávacie výsledky. Hodiny sú prispôsobené výsledkom diagnostiky a cielia na rozvoj oblastí ako technika čítania, porozumenie textu, sluchové a zrakové vnímanie, priestorová orientácia, rozvoj slovnej zásoby, jemná motorika, matematické predstavy a ďalšie.
  • Individuálne priamo na vyučovaní – podpora žiaka priamo v triede.
  •  Skupinovo – adaptačné alebo preventívne aktivity, poskytovanie terapeutických a rehabilitačných služieb, napríklad arteterapia, muzikoterapia a iné.

 

Aktivity a intervencie na prvom stupni (1. – 4. ročník):

  • Rozvoj základných čitateľských, matematických a komunikačných zručností.
  • Podpora motorických a grafomotorických schopností.
  • Práca s poruchami pozornosti, správania a emočnej regulácie.
  • Tréning sociálnych zručností a budovanie sebadôvery.
  • Preventívne programy zamerané na zdravý psychický vývoj.
  • Spolupráca s učiteľmi pri prispôsobovaní vyučovania.

 
Aktivity a intervencie na druhom stupni (5. – 9. ročník):

  • Rozvoj študijných a organizačných zručností.
  • Podpora pri riešení problémov so správaním a motiváciou.
  • Príprava na samostatné zvládanie školských požiadaviek a budúcich štúdií.
  • Rozvoj komunikačných zručností a riešenie konfliktov.
  • Spolupráca s rodičmi a odborníkmi v oblasti kariérneho poradenstva.

 

Špeciálna pedagogička pracuje individuálne aj skupinovo so žiakmi jednotlivých tried, hravou formou optimalizuje sociálnu klímu triedy. ŠŠP sa prostredníctvom rôznych aktivít snaží zamedziť výskytu šikany.

Konzultačné hodiny pre rodičov:

Termín na konzultáciu si rodičia môžu dohodnúť aj podľa potreby. Témou takýchto stretnutí býva výmena skúseností rodiča a učiteľa a hľadanie spoločného postupu pri edukačnom pôsobení na dieťa a pri zdolávaní jeho špecifických problémov. Dôležitou súčasťou spolupráce s rodičom je aj kompletizácia povinnej dokumentácie a posilnenie sebavedomia rodiča v jeho náročnej úlohe podporovať vzdelávanie dieťaťa so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami.

Školský podporný tím a asistenti učiteľa
Naša škola vytvára školský podporný tím, ktorý tvoria školský špeciálny pedagóg, triedni učitelia a asistenti učiteľa. Tento tím spolupracuje na zabezpečení komplexnej podpory pre žiakov so ŠVVP a pomáha im prekonať prekážky vo vzdelávaní.
Pedagogický asistent je pedagogický zamestnanec školy, ktorý spolupracuje s učiteľom a školským špeciálnym pedagógom. Asistent pôsobí priamo v triede, kde sa venuje žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, podľa písomného odporúčania poradenského centra.
Ich úlohy zahŕňajú:
  • Individuálnu podporu žiaka počas vyučovania – vysvetľovanie učiva, pomoc pri vypracovaní úloh, usmerňovanie pri testoch a písomných prácach
  • Pomoc pri prekonávaní ťažkostí s grafomotorikou – vykonávanie uvoľňovacích cvikov na jemnú motoriku.
  • Vytváranie pokojnej a podnetnej pracovnej atmosféry.
  • Pomoc pri využívaní kompenzačných pomôcok.
  • Motivácia a výchova žiakov s dôrazom na prosociálny výchovný štýl.

Mgr. Ivana Kovaľová, kontakt:  ivana.kovalova@zslaborecka.sk
Alexandra Volochová, kontakt:  alexandra.volochova@zslaborecka.sk
Bc. Tamara Cupriková, kontakt: cuprikova1@zslaborecka.iedu.sk
Zuzana Keresztesová, kontakt: keresztesova1@zslaborecka.iedu.sk

 

Spolupráca školského podporného tímu: 

  • Pravidelné konzultácie a plánovanie podpory pre žiakov.
  • Koordinácia podporných opatrení a monitorovanie ich efektivity.
  • Spoločná práca na tvorbe inkluzívnej stratégie školy.

 

Práca školského špeciálneho pedagóga spolu so školským podporným tímom a asistentmi učiteľa zabezpečuje, že každý žiak našej základnej školy má možnosť rásť a učiť sa v prostredí, ktoré rešpektuje jeho individuálne potreby a podporuje jeho rozvoj.